Złamania i zwichnięcia

Złamania lub zwichnięcia kręgosłupa są najczęściej wynikiem ciężkiego urazu. Niekiedy jednak do złamań dochodzi w przebiegu niewielkich urazów tzw. złamania niskoenergetyczne, występujące u osób dotkniętych innymi chorobami np. nowotworowymi, osteoporozą, po przewlekłej terapii sterydowej, chemioterapii i in.

Złamanie kręgosłupa wiąże się z nagłym pojawieniem ostrego bólu lub przewlekłego, tępego bólu kręgosłupa. Podejrzenie złamania wymaga pilnej kontroli lekarskiej w oddziale ratunkowym, co umożliwia natychmiastowe podjęcie właściwego leczenia.

Złamania u chorych z osteoporozą

W związku z wydłużeniem się czasu życia społeczeństwa coraz częściej spotykamy się ze złamaniami wielopoziomowymi u chorych z osteoporozą. Powodują one nie tylko przewlekłe dolegliwości bólowe, ale prowadzą do zmiany sylwetki ciała, wytworzenia garbu, zmniejszenia wzrostu, utrwalonych ograniczeń ruchomości kręgosłupa.

W zależności od rodzaju złamania podejmowane jest różnorodne leczenie operacyjne lub nieoperacyjne (gorset, sznurówka), dlatego wczesne zgłoszenie się do lekarza pozwoli na podjęcie odpowiedniego postępowania diagnostycznego i dalsze leczenie.

Złamania i zwichnięcia kręgosłupa mogą przebiegać z porażeniami lub bez. Związane jest to z rozległością uszkodzenia,  które powoduje nie tylko uszkodzenie elementów więzadłowo-kostno-stawowych ale również elementów nerwowych, będących w kanale kręgowym, wytwarzając niestabilność złamania. Leczy się je nieoperacyjnie za pomocą specjalnych gorsetów. Wskazaniem do operacyjnego leczenia jest niestabilność złamania i porażenia ruchowe.

Duży postęp w leczeniu operacyjny pozwala na coraz większe rozszerzanie wskazań do operacyjnego leczenia. Obecnie powszechnie stosuje się operacyjne leczenie za pomocą  cementowania złamanego trzonu tzw. vertebroplastyka, lub kyfoplastyka zlamań stabilnych tzw. kompresyjnych. Takie postępowanie wyraźnie skraca proces leczenia, nie wymaga odciążania kręgosłupa na czas uzyskania zrostu. Chory praktycznie bezpośrednio po vertebroplastyce może całkowicie obciążać kręgosłup bez dodatkowych gorsetów.